Arga snickaren

Jag tycker jag är ganska duktig ibland på att renovera, måla och fixa här hemma. Men ibland, och faktiskt bara för att jag är en orutinerad tjej så väljer man att inte fråga om vissa saker. Men det finns en sak som är så idiotiskt konstruerad att jag tänker på det varje gång jag ska använda den. Tumstocken. Den är ju åt fel håll!
Om jag ska mäta en liten sträcka på låt oss säga en vägg, vecklar jag ju inte ut hela 200 cm, utan håller i det outveckade och då blir ju siffrorna upp-och-ner?! I annat fall får jag ju böja det där "tumaträet" till bristningsgränsen och då kan jag ju omöjligt få exakt mått?
Ska jag mäta mer än 2 meter håller jag ju såklart siffrorna som man får lära sig de i förskoleklass (åt rätt håll) och då när jag kommer till slutet, skulle jag ju bara vilja kunna vända på steken och plussa på med den sista sträckan. Men då är de ju upp och ner igen, de sabla siffrorna! Titta och se vad jag menar!
Och vem använder förresten fortfarande tum i detta land? Beijers och andra byggföretag etablerade här i Sverige måste ju sälja mest tumstockar till svenska hem där man allt som oftast räknar i centimetrar?
I-landsproblem om möjligt.

Kommentarer
Postat av: jossan

Din blogg är lika klockren som Malin Wollins! Kul att läsa om dig och familjen! :)

2009-11-11 @ 01:02:59
URL: http://josefiinlindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0